Felelősen hordozni a felelősséget

2017. március 7., kedd 13:11
MAGYAR BANKSZÖVETSÉG

FŐTITKÁRI SAJTÓNYILATKOZAT

Felelősen hordozni a felelősséget

2017. március 6.

A lakhatás és a lakáshitelek kérdése a társadalom széles tömegeit érinti, az egyes csoportokat helyzetüktől függően különbözőképpen. A múltbeli tanulságokat levonva ezt a témát, annak bármely elemét minden esetben a következményeket szerteágazóan átgondolva és a társadalomért, gazdaságért felelősen lehet csak vizsgálni. A bankszektor alapvetően üdvözöl minden megalapozott, felelős megfontolást, mely az össztársadalmi és a gazdasági következményeket felmérve pozitív hatású cselekvés alapját képezheti.

Az ingatlan árverési jogszabályok újabban ismét felmerült átgondolása kapcsán a következőkben foglaljuk össze a hitelintézeti szektor szakmai véleményét.

A végrehajtási eljárások jelentős részét hagyományosan nem a pénzügyi intézmények, hanem egyéb szervezetek (pl. közműszolgáltatók, adóhivatal, társasházak) indítják. Ők a saját gyakorlatuk, illetve jogszabályi kötelezettségeik miatt a bankszektornál kevésbé türelmesek, amikor végrehajtást kezdeményeznek. Azaz gyakran elenyésző összegű, nem bankhitel eredetű tartozások vezetnek a lakóingatlanok kényszerű végrehajtás alá vonásához.

A Magyar Bankszövetség minden esetben és minden típusú tartozás esetén a folyamatos párbeszéd és a minden lehetséges módon felajánlott együttműködés híve; erre kéri minden tagját, valamint a végrehajtásokat kezdeményező egyéb szervezeteket is. Tapasztalataink szerint a banki ügyfelek döntő többsége nyitott az együttműködésre és a közösen kialakított megoldásra. Ezért jelenthetett kibontakozást az adósok túlnyomó többsége számára a kormányzat és a bankok által felkínált lehetőségek széles skálája. Azt természetesen nem állíthatjuk, hogy minden hiteladós törvénytisztelő és együttműködő lenne.

Most már hosszú időszak tapasztalatai bizonyítják, hogy vannak adósok, akik nem a lehetőségeik híján nem teljesítenek, hanem szándékaik okán nem kívánnak együttműködni. Az utóbbi évek számos kormányzati és banki kezdeményezése után is fennmaradó problémás esetekben a bankok munkatársai gyakran azzal szembesülnek, hogy bizonyos ügyfelek fizetési készsége az idő múlásával végletesen meggyöngült, a kapcsolatfelvételt is elutasítják. Ilyen végső esetekben, amennyiben a kötelezettségek semmilyen más módon nem hajthatók be, akkor a bankszektor is rákényszerül a végrehajtás kezdeményezésére.

Fontos, hogy ilyenkor minden eszközzel és figyelemfelhívással támogatjuk azt, hogy az árverésekre a lehető legnagyobb nyilvánossággal, visszaélésektől mentesen kerüljön sor. Tapasztalataink szerint az átláthatósággal és a nyilvánossággal biztosítható az árveréseken a legmagasabb ár elérése. Az elérhető legmagasabb ár minden érintett közös érdeke!  Az adós, a végrehajtást kezdeményező és az abba becsatlakozó intézmények számára egyaránt a legnagyobb megtérülést, a legkisebb veszteséget biztosítja.

Az árverésekbe való esetleges adminisztratív beavatkozásokkal vigyázni kell, hiszen a legjobb fogyasztóvédelmi szándék mellett is éppen ellentétes hatást okozhat.

  • Az adminisztratívan megemelt kikiáltási ár időben sajnos akár jelentősen is elhúzhatja az eljárást, a vevő megtalálását, és ezalatt a késedelmi kamatok természetesen tovább növelik a tartozást. A mindebből fakadó, elnyúló bizonytalanság az adós és családja számára emberileg is megterhelő lehet.
  • A legkevésbé forgalomképes, jellemzően lemaradó vidéki régiókban a kikiáltási árnak a kereslet fölé emelése az adósok fizetőképességének a helyreállítását akár el is lehetetleníthetné. Továbbá pont ezekben a fejlesztésekre szoruló régiókban általánosan is visszafogó hatást gyakorolna a banki hitelezés számos formájára. Különösen érintettek lehetnek a gyakran magáningatlannal fedezett KKV hitelek.
  • A lakossági jelzálogjog érvényesítésének korlátozása egyrészt emelheti a jelzáloghitelek kamatát, másrészt a fedezetlen, drágább hitelek felé tolja el a kölcsönnyújtást. Így végső soron az újonnan hitelt felvevők számára drágítja meg a hiteleket a javaslat.
  • A valós segítséget jelentő családvédelmi programokat, így pl. a Nemzeti Eszközkezelő tevékenységét egy időbeli elhúzódást okozó adminisztratív intézkedés háttérbe szorítaná. Ugyanekkor meg kell említenünk, hogy a NET tevékenységének folytatásához legalább 25.000 ingatlan megvásárláshoz szükséges forrást mostanában kellene az államnak biztosítania.

A Magyar Bankszövetség társadalmi és gazdasági felelősségéből adódó szakmai kötelessége, hogy arra is felhívja a figyelmet: a hitelezés jogbiztonságát veszélyeztető bármely lépés hazánk fenntartható fejlődésének szabna gátat.

Kovács Levente

Magyar Bankszövetség főtitkár